W związku z RODO: Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies. Polityka prywatności. | zamknij |
Nuty zapachowe perfumPRZEWODNIK PO ZAPACHACHAntropolodzy przypuszczają, że sięga ona czasów, kiedy człowiek odkrył ogień i spostrzegł, że niektóre konary i żywice drzew paląc się, wydzielają intensywną woń. W Mezopotamii ok. 4000 lat temu starożytne kultury spopielały wiele rodzajów naturalnych żywic, kadzidła i drzew w trakcie swoich religijnych ceremonii. Wierzono, że wraz z ich dymem modlitwy uniosą się w górę i w ten sposób dotrą do bogów. Upajający zapach miał ich przychylnie nastawić. Stąd wywodzi się etymologia słowa "perfumy". Pochodzi ono od łacińskiego per fumum, czyli poprzez dym. Pierwsze wzmianki o perfumach sięgają czasów kultury starożytnej Bliskiego Wschodu, a zwłaszcza Egiptu. Cierpiąca na bezsenność Kleopatra napełniała poduszki płatkami róż, co zapewniało jej dobry sen i piękne marzenia senne. Już wtedy znano lecznicze działanie zapachów. | ![]() |
Kategorie Zapachów
Wszelkie zapachy damskie i męskie można podzielić na osiem głównych grup zapachowych, które dzielą się jeszcze na podgrupy. Damskie perfumy mogą należeć do tej samej grupy co męskie wody toaletowe, zaś różnić dopiero w podgrupie.
Kwiatowa - jest to największa grupa zapachów, przeważają w niej nuty takie jak: jaśmin, róża, fiołek, tuberoza, narcyz, konwalia, bez itd. Spotyka się perfumy oparte na nucie jednego kwiatu, jak i na bukietach zapachów. Stosowane przy tworzeniu zapachów zarówno damskich jak i męskich ( w męskich nuta jest bardzo dyskretna). Ce Soir ou Jamais Annick Gontal, Bulgari pour Femme, Georgio Beverly Hills, Lalique elle, Must II, Panthere (słodkie), 24 Faubourg. Kwiatowo-zielone: So Pretty (owocowe)
Skórzana - bardzo specyficzna grupa, przeważają tu nuty suche, które starają się naśladować charakterystyczny aromat skory, dymu, palonego drewna, tytoniu, oraz nuty z lekkim kwiatowym charakterem. Stosowane głównie przy tworzeniu męskich zapachów. Grupa dzieli się na dwie podgrupy: kwiatowo - skórzana i skórzano - tytoniową.
Szyprowa - nazwa ta pochodzi od perfum Chypre wylansowanych przez François Coty w 1917 roku. Sukces "Szypru" uczynił go liderem grupy zapachów, w której główne składniki to: dębowy mech, ciste labdanum (nuta żywiczna), paczuli, bergamotka, róża itd. Grupa ta dzieli się na sześć podgrup: kwiatowo - aldehydowa, kwiatowo - szyprowa, owocowo - szyprowa, zielono - szyprowa, aromatyczno - szyprowa, szyprowo - skórzana. Lalique pour Homme
Cytrusowa (zielona) - najstarsza z grup, olejki eteryczne otrzymywane są przez zimne tłoczenie owoców, takich jak bergamotka, cytryna, pomarańcza, mandarynka, grejpfrut, kwiaty pomarańczy, itp. Są to zapachy świeże i lekkie, głównie typu unisex lub sportowe. Grupa ta dzieli się na pięć podgrup: cytrusowo - kwiatowa, szyprowo - cytrusowa, pikantno - cytrusowa, drzewno - cytrusowa i aromatyczno - cytrusowa. Eau D'Hadrien Annick Goutal
Leśna (drzewna) - główne składniki tej grupy to ciepłe, bogate nuty takie jak: sandał, paczuli, czasami wytrawne zapachy takie jak cedr czy vetyver. Są to bardzo charakterystyczne zapachy, używane głównie do kompozycji dla mężczyzn. Grupa ta dzieli się na podgrupy takie jak: leśno - cytrusowa, leśno - aromatyczna, korzenno - leśna, leśno - korzenno - skórzana. Boucheron pour Homle. Korzenne: Jaipur Homme (ziołowe)
Ambrowa (orientalne) - zawdzięcza swoja nazwę perfumom François Coty "Ambre Antique" z 1905 roku. Są to nuty delikatne, pudrowe, takie jak wanilia, ciste labdanum (nuta żywiczna). Grupa ta dzieli się na trzy podgrupy: drzewno - kwiatowo - ambrowa, korzenno - kwiatowo - ambrowa, pół - ambrowo - kwiatowa. Orientalno-słodkie: Angel, Must de Carter. Półorientalno-kwiatowe: Boucheron
Wodne: Miękkie aromaty morskiej bryzy, wodnych kwiatów.
Paprociowa (fougere) - grupa ta wbrew nazwie nie odnosi się do zapachu paproci, nazwa pochodzi od francuskich, męskich perfum z końca XIX wieku Fougere Royale (paproć królewska) główne składniki to: lawenda, dębowy mech, kumaryna, bergamotka i geranium. Grupa ta dzieli się na cztery podgrupy: słodka ambrowo - paprociowa, kwiatowo - ambrowo - paprociowa, pikantno - paprociowa i aromatyczno - paprociowa. Carter: Declaration, Santos. Fougere-świeże: Dolce&Gabbana for man, Dunhill Editio, Herdera for Men, Pasha
Nuty Zapachowe
Większość zapachów skomponowana jest według schematu trzech rodzajów nut. Dzięki temu zapach ewoluuje, zmienia się i rozwija.
Nuty Głowy – możesz ją rozpoznać od razu po naniesieniu perfum na skórę. Intensywne substancje zapachowe, które się na nią składają najszybciej wyparowują i znikają. Jest to jednak wizytówka perfum, ten pierwszy zapach, jaki czujemy po otwarciu flakonika. To ona wpływa na to, czy podobają się nam dane perfumy, czy też nie. Ona najdłużej zapada w pamięć i kojarzy się z daną nazwą.
Nuty Serca - składają się ze związków zapachowych o średniej ulotności i zwykle dość słabej intensywności zapachu. Pojawiają się w przeciągu od 2 minut do 1 godziny od aplikacji perfum.
Nuty Bazy - składniki które są najwolniej uwalniane do powietrza. W skład bazy wchodzą zazwyczaj środki wzmacniające, oraz "najcięższe" składniki olejków zapachowych. Nuta bazowa, ma decydujące znaczenie dla charakteru danej kompozycji.
Perfumy parując uwalniają składniki naturalne i syntetyczne, najbardziej lotne są: heksenol, bergamotka, cytryna, lawenda; składniki roślinne, alkohol fenolowy, tuberoza, jaśmin, róża są bardziej trwałe; i na końcu bardzo trwałe nuty leśne jak sandał, paczuli, oraz słodkie zapachy takie jak wanilia, piżmo czy ambra.
Zapachy dzieli się ze względu na stężenie wonnych olejków i alkoholu na:
EKSTRAKT PERFUM - są najbardziej skondensowaną formą zapachu. Zawierają od 40-53% olejków zapachowych, rozpuszczonych w 85% alkoholu
PERFUMY (Perfume) - są najbardziej skondensowaną formą zapachu po ekstraktach. Zawierają od 20-40% olejków zapachowych, rozpuszczonych w bardzo czystym, bo aż 90-95% alkoholu. Ich woń jest bardzo intensywna i długo utrzymuje się na skórze, dlatego już mała kropla wystarczy, aby otulić się ulubionym zapachem na długo. Najlepiej jest stosować je na wieczór. Latem na wyperfumowanych miejscach będą powstawać bardzo brzydkie, brązowe plamy.
ATAR - najprawdopodobniej słowo attar pochodzi od perskiego “itir”, co znaczy perfumy. Attar w Indiach do dziś oznacza naturalne, tradycyjne perfumy lub ich składniki, a zwłaszcza olejki otrzymywane z kwiatów. Attary sprzedawane są w malutkich ozdobnych buteleczkach o pojemności kilku lub kilkunastu mililitrów i są w formie olejku. Często attarem był nazywany czysty olejek różany, jeden z najpiękniejszych surowców perfumeryjnych. Czy attary są to czyste esencje pozostaje tajemnicą producenta. Z pewnością możemy powiedzieć, że są to bardzo mocno skoncentrowane perfumy, których używa się naprawdę kropelkę.
WODA PERFUMOWANA (Eau de Parfume) - poza perfumami, każda inna mieszanka substancji zapachowych i alkoholu w najniższym stężeniu nazywana jest eau (woda). Wody perfumowane zawierają od 13-20% olejków zapachowych, rozcieńczonych w 80-90% alkoholu. Można je z powodzeniem stosować zimą, w ciągu dnia, a także wieczorem. Są najczęściej kupowaną formą zapachu.
WODA TOALETOWA(Eau de toilette)- jest lżejsza od wody perfumowanej, bo mieszanka olejków zapachowych, od 5-15%, rozcieńczona została w 60-85% alkoholu. Wody toaletowe są doskonałe na lato i zimowy dzień, gdy nie chcemy pachnieć zbyt intensywnie.
WODA KOLOŃSKA - stosowana przez mężczyzn. Zawiera 3-5% substancji zapachowych w 80% alkoholu.
WODA ODŚWIEŻAJĄCA - jest podobna do wody kolońskiej, jednak zwykle jest rozcieńczana w alkoholu o niższym stężeniu (70-80%). Czuć w niej subtelny aromat olejków zapachowych, których zawiera 1-3%. Doskonała do odświeżenia zapachu w ciągu dnia.
Świat zapachu – reguły, zasady, ciekawostki, co wolno a czego nie należy robić
1. Aby pięknie pachnieć o każdej porze roku i dnia powinnyśmy wybierać zapachy o odpowiednim stężeniu. Zbyt mocne latem i w ciągu dnia będą przytłaczały swoją intensywnością, natomiast zbyt lekkie, o delikatnej nucie, użyte zimą, czy podczas wieczornego wyjścia, szybko się ulotnią. Nie oznacza to jednak, że mamy zrezygnować ze swojego ulubionego zapachu na dzień, gdy wybieramy się np. na imprezę. Można wówczas użyć jego mocniejszą wersję. Taki zapach z pewnością zostanie zapamiętany. Trzymaj się reguł ale pamiętaj, że ważne jest wyłącznie twoje indywidualne odczucie.
3. Nie nadużywaj perfum, pamiętaj, że wokół ciebie są również inni ludzie. Może im ten zapach nie odpowiadać, bywa, że wywołuje reakcję alergiczną, a nawet agresję.
4. Perfumy mogą się zepsuć. A raczej zawarte w nich składniki barwiące, zwłaszcza jeśli flakonik stał długo na słońcu np. na parapecie lub wpływała na niego para wodna i wysoka temperatura w łazience. W efekcie barwniki się wytrącą i opadną na dno w postaci osadu. Takie perfumy są bezużyteczne. Najlepiej przechowywać perfumy w ciemnym, niezbyt ciepłym miejscu, np. na toaletce w sypialni.
10. Zapach, którego używamy, wpływa na nasze samopoczucie na tej samej zasadzie co olejki aromaterapeutyczne. Perfumy z wanilią działają uspokajająco, a bogate w piżmo będą delikatnie pobudzać. Niektóre, np. bogate w cytrusowe nuty, mogą nawet uśmierzyć migrenę. Ale uwaga, bywa i tak, że są zapachy, które nam szkodzą. Czasem wręcz wywołują męczący bólgłowy i mdłości. To może znaczyć, że jesteśmy na nie uczuleni.
Co ciekawe, kobiety perfumują się głównie dla siebie. Mężczyźni zaś - dla kobiet.
Przysłowia, porzekadła i cytaty
Zapach bywa bardziej przekonujący niż słowa,
błysk oczu, odczucie i wola. Perswazyjna siła zapachu
jest nieodparta, wnika w nas (…), nie można się
przed nią bronić.
Patrick Suskind, „Pachnidło”
Najlepiej pachnie, kto niczym nie pachnie.
Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość traci*.
*Warto więc już od najmłodszych lat używać markowych perfum
Zwąchać piżmo nosem*.
* To właśnie od tego porzekadła pochodzi słynne: „zwąchać pismo nosem”. Ktoś kiedyś się przejęzyczył…
Telimena otwiera petersburskie składy,
Dobywa flaszki perfum, słoiki pomady,
Pokrapia Zosię wkoło wyborną perfumą
(Woń napełniła izbę).
A. Mickiewicz Pan Tadeusz, Ks.V
Wodka ku umywaniu brody po goleniu albo po łaźni:
Weźmi podróżniku a spal ji na popioł, po tym z tego popiołu uczyń
kałkus. Weźmi kwartę a włosz do niego trzy ćwiartki łotu dragantu,
kamfory także wiele, a wej społem do jakiej banie śklanej albo cenowej
flasze, zakryj dobrze zwierzchu, a daj stać aż się to tam rozpuści.
Po tym to przecadź prze chustę, a wlej zasię do banie, a tym się umywaj po łaźni.
Chrestomatia staropolska
Kiedy kochanek przychodzi z wizytą, kurtyzana daje mu
mieszaninę liścia i orzecha betelu, girlandy kwiatów
i pachnące olejki.
Niech nie zwiedzie was fryzura lśniąca od pachnącego oleku…
Rady, które można znaleźć w Kamasutrze
Jak mózg utrudzę i wysuszę,
Zanim wykrętnie i wymyślnie
Pióro tę woń w wyrazy wciśnie,
W słowa bezradne i bezsilne,
W fałszywe słowo i omylne,
Co już tuż – tuż, są niby blisko,
Już wlazły w kwietny pył jak osa –
- I nic. A przytknąć kwiat do NASA,
Powąchać raz i wie się wszystko.
J. Tuwim Kwiaty polskie
A róża pachnąc samaj sobie,
Sobie i głupiej Twej osobie
(I niezawodnie innym różom,
Które na wyścig tamtej wtórzą).
Róża, wkrwawiona w dzień rozgrzany,
Składa ci paszport swój różana.
J. Tuwim Kwiaty polskie
Sen złotowłosej dziewczynki
1
Pani pachnie jak tuberozy.
To nastraja i to podnieca
A ja lubię tuman narkozy,
A najbardziej — gdy jest kobieca
Mówię ładnie? I melodyjnie?
Zdania perlę jak z pereł kolię?
Pani patrzy — melancholijnie...
Skąd ma pani tę melancholię?
Sen? Doprawdy? Jak dymu kółka?
Sen zmysłowy bladej dziewczynki?
Hebanowa lśniąca szkatułka
Pomarańcze i mandarynki.
2
Pani usta wtula w swe futro...
Pewno... miękkie jest to futerko...
Przeczulenie? Cóż będzie jutro?
Ach, cóż powie srebrne lusterko?
Podkrążone po balu oczy
I matowość pachnącej twarzy
I sen zwiewny panią omroczy,
I o wczoraj pani zamarzy.
Pani pyta, czy walca tańczę?
Ach, zatańczę... jak sen dziewczynki!
Mandarynki i pomarańcze,
Pomarańcze i mandarynki.
3
O, dziewczynko! O, złotowłosa!
O, zmysłowa dziewczynko blada!
Sen się iskrzy, jak z papierosa
Dym, gdy w słońca złocistość wpada.
A tymczasem — po pustej sali
Pierrot szuka zgubionej róży,
Z Leonelią tańczy Allali,
Leonelia oczęta mruży.
Gdy się bajka roztopi w mroku,
Przyjdą cudne, smutne dziewczynki
Na obciętym położą loku
Pomarańcze i mandarynki.
Julian Tuwim
Jarosławowi Iwaszkiewiczowi